Instytut Teatralny 
im. Zbigniewa Raszewskiego
ul. Jazdów 1, Warszawa

Witamy Państwa na kolejnym wieczorze prawykonań utworów audioscenicznych „Audio Stage”.

 

 

Utwór audiosceniczny to kompozycja muzyczna, którą wykonuje artysta sceniczny: tancerz, aktor, mim, performer. Dźwięki, powstające poprzez jego działania: gest, taniec, mowę - to materiał, z którego kompozytor tworzy utwór. Jest to rodzaj formy o bardzo wysokim stopniu integracji różnych rodzajów sztuk, dlatego pierwszy wykonawca utworu jest zazwyczaj także jego współautorem.

 

Dzisiejszego wieczoru będziemy świadkami prawykonań czterech monodramów audioscenicznych - kompozycji Piotra Roemera, Adama Porębskiego, Andrzeja Kopciai Aldony Nawrockiej. Ich wykonawcy i jednocześnie współautorzy to: Ewa Wojtkiewicz, Krzysztof Boczkowski, Aleksandra Dziurosz i Bartosz Miłosz Martyna.

 

Utwory te zostaną poprzedzone preludiami - rodzajami małych uwertur wykonywanych przez muzyków, ale zawierających elementy teatru instrumentalnego. Dzięki temu forma audiosceniczna zostanie skonfrontowana z inną formą, wykraczającą poza tradycyjne ramy gatunkowe, poniekąd „lustrzaną”, w której muzyk rozszerza swoje działania o gest, mowę czy ruch.  

 

Kompozytorką preludiów jest Agnieszka Stulgińska, a wykonawcami - Michał Górczyński (klarnety) i Robert Jędrzejewski (wiolonczela).

 

Dwie pierwsze edycje Audio Stage odbyły się w roku 2012 i 2013. Ich audiowizualny zapis mogą Państwo znaleźć na stronie www.audiostage.pl. „Audio Stage 2016” jest realizowany dzięki wsparciu Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

 

 

Życzymy Państwu niezapomnianych wrażeń!

W imieniu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej

Małgorzata Kołcz i Jarosław Siwiński

 

 

O Organizatorze:

 

Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zostało założone w 1923 roku. Jest członkiem Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), organizacji zrzeszającej ponad 40 państw, afiliowanej przy UNESCO. To najstarsze stowarzyszenie w Polsce, które zajmuje się popularyzacją współczesnej twórczości kompozytorskiej. Jego członkami są wybitni kompozytorzy, wykonawcy, muzykolodzy oraz miłośnicy nowej muzyki. Współzałożycielem i pierwszym prezesem PTMW był Karol Szymanowski.

 

 

Twórcy koncepcji Audio Stage:

 

Jarosław Siwiński

Studia pianistyczne odbywał pod kierunkiem prof. K. Gierżoda, a kompozytorskie – prof. W. Kotońskiego w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Uczestniczył w licznych warsztatach kompozytorskich (m.in.: H. Kulenty,  H. M. Górecki, M. Nyman, L. Andriessen, T. Murail) i festiwalach muzyki współczesnej (m.in.: Światowe Dni Muzyki, „Musica Polonica Nova", „Warszawska Jesień", „Poznańska Wiosna Muzyczna”). Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, m.st. Warszawy i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Jako członek Grupy MM działał na pograniczu teatru, muzyki i sztuk wizualnych. Współpracował m.in. z: E. Rudnikiem, F. Rzewskim, M. Pistoletto, holenderską Orchest De Ereprijs, duetem V. Lois/Y. Peet i Grupą Azorro. Jest autorem hejnału Rzeszowa. Tworzy także muzykę do filmów animowanych (m.in.: J. Lenicy, D. Szczechury, M. Giżyckiego, A. Skolik, T. Kozaka), teatru i gier komputerowych. Od wielu lat współpracuje z poznańskim Centrum Sztuki Dziecka, dla którego skomponował kilkanaście utworów, w tym wiele włączających publiczność do aktywnego uczestnictwa w ich wykonywaniu. Jego najnowsze działania twórcze to m.in. „Chopin Elements” - cykl wariacji komputerowych n/t etiud F. Chopina, udostępniony w internecie na zasadzie open source oraz „Wariacje i odmieńce” - utwory audiowizualne dla publiczności dziecięcej. Jarosław Siwiński jest także współautorem i koordynatorem projektów Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej „Audio Stage” i „Muzyka współczesna nie gryzie”. Ostatnio w serii „Muzyka polska dzisiaj” ukazała się jego autorska płyta CD.

 

Małgorzata Kołcz

Kontrabasistka, filolog klasyczny, animatorka życia muzycznego. Absolwentka klasy kontrabasu st. wykł. J. Dobrowolskiego Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku oraz filologii klasycznej Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Ponadto ukończyła Podyplomowe Studium Marketingowego Zarządzania Przedsiębiorstwem o specjalizacji PR. Jako freelancer występowała z wieloma polskimi zespołami kameralnymi i orkiestrami. Tworząc wydarzenia muzyczne współpracowała z kompozytorami, m.in.: J. A. P. Kaczmarkiem, Z. Preisnerem, R. Twardowskim, P. Mossem, A. Williamsem, J. Dawem, K. Dębskim, Z. Kozubem,  J. Siwińskim i R. Osadą oraz kompozytorami młodego pokolenia, takimi jak: B. Kowalski, K. A. Janczak, G. Kissas i in. Wraz z Iwoną Jędruch (gongi, misy dźwiękowe, skrzypce, śpiew biały) tworzy zespół „Trillingen Duo”, który wykonuje muzykę eksperymentalną i improwizowaną.

Z powodzeniem łączy działalność muzyczną z pracą dedykowaną kulturze. Aktywnie działa na rzecz upowszechniania muzyki poważnej i jej twórców, projektując i organizując wydarzenia promujące kulturę wyższą. Jest pomysłodawcą i współrealizatorem m.in.: warszawskich Letnich Festiwali Nowego Miasta, koncertu prawykonań „Muzyczne Pejzaże Czesława Miłosza”, festiwalu „Muzyka Słów Zbigniewa Herberta”, projektu „Warszawskie Prawykonania 2010”, wydarzenia performatywnego „Audio Stage” i cyklu edukacyjnego „Muzyka współczesna nie gryzie”. W latach 2007-2012 współpracowała z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Od 2007 r. prowadzi firmę artystyczną Art Deco Group. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej.

 

 

 



Home AUDIO STAGE PROGRAM ARTYŚCI GALERIA KONTAKT VIDEO