AUDIO STAGE PROGRAM ARTYŚCI GALERIA KONTAKT VIDEO

Anna Maria Huszcza / Izabela Chlewińska: Architektura dźwięku

Peszel – plastikowa karbowana rura elektroinstalacyjna (systemu Peschla) na kable teletechniczne: elektryczne, telefoniczne, światłowody lub rury sanitarne (wodociągowe, centralnego ogrzewania, kanalizacyjne itp.). Karby w rurze umożliwiają łatwiejsze tworzenie łuków i jednocześnie pozytywnie wpływają na trwałość mechaniczną osłony. Peszel umożliwia fizyczny rozdział kabli np. w szachtach teletechnicznych. Peszel można również układać w bruzdach w ścianie przed otynkowaniem lub w podłogach przed wykonaniem wylewek, w celu późniejszego zaciągnięcia okablowania. Czy nic poza tym?

Ewa Fabiańska-Jelińska / Dominika Miękus: MedytacJa

Performens to odzwierciedlenie procesu twórczego, w którym podstawową rolę odgrywa dźwięk. Święty Tomasz z Akwinu wielokrotnie podkreślał słowa Creatio Continua, czyli ciągłe stwarzanie. Wykonawca (Ja) będzie podejmował próbę kreowania rzeczywistości muzycznej wewnątrz siebie oraz wokół siebie. Z jego procesem twórczym związane są skrajne emocje, stąd też zróżnicowana ekspresja poszczególnych muzyczno-teatralnych działań. W trakcie MedytacJi tworzony jest pejzaż dźwiękowy, w którym ważną rolę odgrywa cisza, oddech, pojedyncze słowa. Dźwięki powstaną również przy pomocy ciała aktora oraz zaledwie kilku przedmiotów obecnych na scenie, która stanie się indywidualną przestrzenią twórczą.

Jarosław Kordaczuk / Izabela Kościesza: Lesza

Lesza (Lesza-Borana) to władczyni lasów, drzew, dawczyni drewna. I taki też (drewniany) jest budulec dźwiękowy utworu. Pobudzanie dźwięków odbywa się poprzez interakcję tancerki/performerki z czujnikami w polu sensorycznym. Ma ona przyklejone do ciała elektrody biomedyczne, a jej ruchy odczytywane są przez sensory odległości, którymi jest otoczona. Pobudzane w ten sposób dźwięki patyków, kory, szyszek, liści oraz powietrza w wydrążonych otworach są raczej odtwarzane niż przetwarzane. Jednak użyte przy ich pozyskiwaniu metody nagraniowe sprawiają, że docierają do naszych uszu z innej niż zazwyczaj perspektywy. Nierealnej czasami.

Wojciech Błażejczyk / Marta Grzywacz: Wytrącone z równowagi

Jak wiadomo, w utworze najważniejszy jest tytuł i opis z książeczki programowej. Tytuł ma zapadać w pamięć, natomiast opis służy do uprawomocnienia największych nawet bzdur umieszczonych w nutach. Opisy najczęściej formułowane są w taki sposób, że tylko kompozytor rozumie o co chodzi, a czasami zapewne nawet on nie bardzo. Więc proszę. Ideą kompozycji jest transgresywna integracja płaszczyzny audialnej i korporalnej implikująca synkretyczne sekwencje ustępów oralnych i gesturalnych w oparciu o supozycję, iż do zaistnienia dźwięku należy wytrącić cząsteczki powietrza ze stanu równowagi. 655 znaków ze spacjami. Stop.

Krzysztof Knittel: 4 preludia Aletof_Vortel

wykonawcy: Krzysztof Knittel – media elektroniczne, Aleksiej Vorsoba – akordeon  

Alex Vorsoba był w tym roku stypendystą Gaude Polonia na UMFC, a ja miałem zadanie i przyjemność pomagać mu w jego pracach kompozytorskich, a także wielokrotnie grać z nim podczas zajęć muzyki improwizowanej z moimi studentami - kompozytorami i reżyserami dźwięku. Nasza współpraca dotyczyła między innymi kilku wykonań muzyki graficznej na koncertach studenckich na UMFC i taka właśnie będzie nasza dzisiejsza muzyka, oparta na improwizacji, a zarazem będąca dźwiękową interpretacją czterech części graficznej partytury Aletof_Vortel.

Home